Körforgó rendszerű szivattyúk tervezése

1

Posted by Barkacsonline.hu | Posted in Szivattyú | Posted on 31-07-2010

Címkék: ,

Vezetőkerék nélküli, ún. centrifugálszivattyú elvi rajzát látjuk csigaházas kivitelben az 1. ábrán, szaktárgyi ismereteink emlékezetbe idézésére. Feladatunk lesz az adott szivattyú szívócsónakjának, járókerék méreteinek meghatározása, a lapát alakjának megszerkesztése, a tengelyátmérő és hajtóteljesítmény kiszámítása, a lapát alakjának megszerkesztése, a tengelyátmérő és hajtóteljesítmény kiszámítása. A ház alakjának meghatározásához a további mintarajzok adnak néhány példát. Vezetőkerékkel ellátott, többfokozatú szivattyúknál (turbinaszivattyúk) a ház alakja általában hengeres, sok részből álló.

Egylépcsős csigaházas örvényszivattyú

1. ábra. Egylépcsős csigaházas örvényszivattyú

Számításainkkal egyidőben készítsünk szerkesztett vázlatokat, mert így ellenőrizni tudjuk, hogy reális adatokat, méreteket kaptunk-e a számítások során?

A ház fő méreteit részint a járókerék, részint a szívó- és nyomócsonk méretei szabják meg. A szívócsonk átmérője:

qe = (Db2 π / 4) cb   m3/s     (1)

összefüggésből:

Db = √4 qe / π cb   m     (2)

Ahol qe az elméleti vízmennyiség m³/s-ban (qe = (q + (qr és (qr = vr q a résveszteség és vr a résveszteség tényező, amelynek értéke 0,02 ~ 0,1 között változhat), cb a beömlési sebesség m/s-ban. A szívó- és nyomócsonk átmérője általában kb. egyenlő és értékük egyfokozatú átemelő szivattyúknál 50-200 mm, gépházi, víz- stb. szivattyúknál 25-500 mm, iszapszivattyúknál 80-100 mm.

A lapátkerék beömlő átmérője (2. ábra):

Lapátkerék

2. ábra. Lapátkerék

D1 = (1,05 ~ 1,1) Db   mm     (3)

A lapátkerék külső átmérőjének meghatározása a járókeret, ill. lapátkerék beömlő és kiömlő kerületi sebességei alapján a turbinaszivattyú alapegyenletéből határozható meg.

A beömlő kerületi sebesség:

u1 = D1 π n / 60   m/s     (4)

a kiömlő kerületi sebesség:

u2 = √He g / η h λ ξ   m/s     (5)

ahol ηh a hidraulikus hatásfok, értéke 0,72 ~ 0,92 között változhat, λ a perdülettapadási tényező (0,5 ~ 0,8), ξ = c2u/u2 áttételi szám [értéke attól függ, van-e vezetőkerék (ξ = 0,8; vezetőkerék nélkül 0,65), előre- vagy hátragörbítettek-e a lapátok], g a nehézségi gyorsulás (9,81) m/s³-ben. A szokásos, hátragörbített lapátok alkalmazása esetén ηh λ ξ = 0,45, levegőt szállító gépeknél pedig radiális lapátozásnál 0,65, előregörbített lapátok esetén 0,70.

Az állandók összevonásával az előbbi összefüggés (kisebb, hátragörbített lapátú, jó hatásfokú vízszivattyúknál) egyszerűbb :

u2 = 4,65 √He   m/s     (6)

Mivel:

u2 = D2 π n / 60   m/s     (7)

így a keresett külső átmérő:

D2 = 60 u2 / π n   m     (8)

Szivattyú csoportosítása a gyorsjárás, ill. a jellemző fordulatszám szerint

3. ábra. Szivattyú csoportosítása a gyorsjárás, ill. a jellemző fordulatszám szerint

Ezekhez a számításokhoz szükségünk van a fordulatszámra, ill. a szivattyú típusának ismeretére. A szivattyú kiválasztása típusjellemzők alapján (vagy az n fordulatszám meghatározása) a 3. ábra segítségével lehetséges. Az 1. és 2. ábrákon látható szivattyú normál járású, radiális átömlésű szivattyú, jellemző fordulatszáma nq = 30 ~ 50.

Ha a lapátkerék D1, D2 átmérőjét meghatároztuk, akkor ellenőrzésképpen megnézzük, hogy mekkora a D2/D1 viszony? Tapasztalat szerint a D2/D1 = 1,5 ~ 2,5 arány felel meg legjobban a gyakorlati követelményeknek.

A csatornák szélességi méretei a csatorna ki-, ill. beömlő keresztmetszetén átfolyó vízmennyiségből:

qe = D1 π b1 c1m φ 1   m3/s-ban     (9)

És így:

b1 = qe / D1 π c1m φ 1   m     (10)

Illetve hasonlóképpen:

b2 = qe / D2 π c2m φ 1   m     (11)

Az összefüggésben szereplő φ1 = φ2 = φ a már megismert szűkítési tényező, c1m = c2m a beömlő sebesség, ill. a kiömlő sebesség merőleges komponense (lásd a sebességi háromszögnél), amely a

c1m = cb / φ   m/s     (12)

összefüggésből számítható.

Belépő és kilépő sebességháromszögek (perdületmentes belépés)

4. ábra. Belépő és kilépő sebességháromszögek (perdületmentes belépés)

A lapátok hajlásszögének meghatározása részint az nq alapján választott vagy feladatban megadott keréktípus, részint a sebességi háromszögek alapján történik. A sebességi háromszögek egyszerű szerkesztése vagy a szögértékek számítása a 4. ábra alapján követhető. Az u1 belépő kerületi sebesség a (4) összefüggés, a c1m=c2m meridiánsebességek pedig a (11) összefüggés alapján kiszámítható. Miután α1 általában 90°, így a belépő sebességi háromszög megszerkeszthető, β1 belépő lapátszög és w1 relatív belépő sebesség alapján.

A kilépő sebességi háromszög szerkesztéséhez c2m és u2 értéke rendelkezésünkre áll, ill. kiszámítható, s a c2 kilépő sebesség rotációs komponense is kiszámítható az áttételi szám ismeretében (c2u = ξ u2), így tehát a kilépő sebességi háromszög megszerkeszthető, α2 és β2 szögek lemérhetők vagy kiszámíthatók. A ki- és belépő sebességek a lapátkerék egy lapátján az 5. ábrán láthatók. Hátragörbített lapátok esetén a kilépő lapátszög szokásos értékei β2 = 25° ~ 50°, leggyakrabban 30° ~ 32°, kis szállítómagasságra és nagy vízmennyiségre használt normál lapátozásnál pedig β2 = 90°.

A be- és kilépő sebességháromszög

5. ábra. A be- és kilépő sebességháromszög
Szivattyú lapátgörbe szerkesztése

6. ábra. Szivattyú lapátgörbe szerkesztése

Ezen számítások után kerülhet sor a lapátalak megszerkesztésére. Mi a lapátgörbe szerkesztést igen leegyszerűsítve fogjuk elvégezni (6. ábra). (A valóságban ehhez a szerkesztési munkához már kisminta kísérleteket is végeznek, a szerkesztés maga is lényegesen bonyolultabb.)


1.Feltesszük a lapátkerék D1 és D2 méreteivel az R1 és R2 sugarú koncentrikus köröket.

2. A függőleges tengelytől balra, az A pontban felrakjuk a β2 szöget, az O pontban pedig a β1 + β2 szöget. Ez utóbbi szög szára az R1 sugarú kört a B pontban metszi.

3. Az A és B pontokon át egyenest húzunk és az R1 sugarú körön kimetsszük a C pontot.

4. Megfelezzük AC távolságot és a felezési pontban merőlegest állítunk az AC egyenesre. Így kapjuk az M pontot.

5. Az AM távolsággal, mint sugárral körívet rajzolunk A-tól C-ig. Ez lesz a keresett lapátgörbe középvonala.

6. Felmérjük a lapátvastagságot és megrajzoljuk a lapát két kontúrvonalát. A lapátvégeket megfelelően leélezzük.

7. További lapátgörbét úgy szerkesztünk, hogy a lapátkörív középpontját az OM távolsággal, mint sugárral leírt körön az osztás távolságával eltolva, AM távolsággal, mint sugárral körívet rajzolunk.

A lapát vastagságát szerkezeti szempontok szabják meg, öntöttvas és acélöntvény esetén általában 4…6 mm, színesfémeknél és acélnál 3…4 mm a legkisebb felvehető érték. A lapátvastagságot az egész lapátgörbe mentén állandóra választhatjuk, csak a ki- és beömlőélnél kell elvékonyítanunk.

A szivattyúház kialakításának egyszerű módjára (egyfokozatú, vezetőkerék nélküli szivattyú esetén) a 7. ábra ad tanácsot. Az egy darabból öntött ház két oldalát pajzsok zárják le, amelyek részben a csapágyak befogadására, részben a beömlőcsonk kiképzésére szolgálnak. Átmenő tengely (8. ábra) esetén mindkét pajzslemezen csapágyházat kell kialakítanunk, repülőtengelynél (9. ábra) a szivattyú tengelye csak az egyik oldalon van csapágyazva.

Szivattyúház

7. ábra. Szivattyúház
Átmenőtengely, egyfokozatú centrifugálszivattyú

8. ábra. Átmenőtengely, egyfokozatú centrifugálszivattyú

A tengelyátmérőt és csapágyakat az előző fejezetekben megtanult összefüggések alapján számíthatjuk, ill. a táblázatok segítségével kiválaszthatjuk. A szivattyú hajtásához szükséges motor teljesítményét az (1) összefüggésből számíthatjuk. Az összhatásfok ennél a szivattyú típusnál 70 ~ 85%. A leggyakrabban használt üzemi vízszivattyúknál és tápszivattyúknál a teljesítmény kb. 2…20kW között változhat. Ha a meghajtás villamos motorral történik, úgy többnyire 3 fázisú asszinkron motorokat alkalmaznak, amelyek hozzávetőleges fordulatszáma kb. (a szliptől függően) 720, 960, 1440 és 2880 percenként.

Szivattyú peremmotorral (BTS, BTMS típus)

9. ábra. Szivattyú peremmotorral (BTS, BTMS típus)

A szállított vízmennyiség a lapátkerék menetének és a fordulatszámnak növelésével növelhető egy bizonyos határig, amelyet a méretek és a lapátkerék kerületi sebessége szab meg. A szállítómagasság (nyomás) egy lapátkerék esetén 5 ~ 30 m (0,5 ~ 3 at), kivételesen maximálisan 50 m lehet. Ha ennél nagyobb magasságra vagy nyomásra van szükségünk, akkor többfokozatú szivattyút alkalmazunk. A lapátkerekek számának a tengely csapágyazási lehetőségei szabnak határt. 10 fokozatnál többet csak kivételes esetben készítünk.

Kommentek (1)

Tisztelettel üdvözlöm örülök, hogy találtam egy olyan oldalt ami foglalkozik a szivattyúk teljesítményével. Kinéztem egy Sumec HSP34 típusú szivattyút. Kérdésem a következő ez a szivattyú megfelel-e fúrt kúthoz elég gázos a vizem.A kút mélysége 37m. víz nyugvószintje 4m. 63cm. pvc cső van végig. Pvc kút fej volt fent idáig ami eltört másik kérdésem, hogy ha a 63pvc csőbe egy 5/4-es kpr-es csövet bele lógatok a végév egy lábszeleppel JÓ LESZ_E és milyen mélyen kell lengegnem. Vagy milyen robbanó motoros szivattyút vegyek. Idáig egy Sthil motoros szivattyúm volt. Nekem ez fontos mert palántát nevelek. Üdvözlettel. Balogh L. UI. kérem válaszoljon.

Kommentek: